maandag 9 mei 2011

Jeans are never out of fashion

Gisteren heb ik samen met mijn vormelingen (ben catechiste) een uitstap gemaakt naar Tremelo, het geboortedorp van Pater Damiaan. Dit is de jaarlijkse traditionele daguitstap aan het einde van het vormseljaar.
Het werd een leerrijke dag die opnieuw veel voldoening gaf omdat ik van de vriendschap van 'mijn pupillen', die gegroeid is gedurende dit jaar, een hele dag mocht genieten.
Hoe kom ik nu bij de blue jeans?
Van de gids van het museum in het ouderlijke huis van Damiaan, leerde ik dat Pater Damiaan, ook timmerman, al jeansbroeken droeg! Dit was in 1888. Ook de melaatsen op het eiland Molokau, die hij aanspoorde om huizen te bouwen,  droegen de beroemde blue jeans (zie hieronder).


Foto Pater Damiaanmuseum - Tremelo

Het zal wel beroepsmisvorming zijn om overal 'mode' in te zien.Maar zoals Coco Chanel zei : 'Fashion is not in dresses only. It's in the sky, in the street. Fashion has to do with ideas. the way we live, what is happening.'

Dus ging ik op zoek naar het ontstaan van de jeans.
Tijdens de Gold Rush in 1853 ontdekte Levi Strauss, een Duitser, dat goudzoekers stevigere kledij nodig hadden. Hij kwam in kontakt met een kleermaker uit Nevada die de textielprodukten van de familie Strauss verkocht, de Letse immigrant Davis.
Samen ontwierpen zij de legendarische Levi's jeansbroek,  gemaakt uit een sterk katoenen blauw weefsel, keperstof (weefpatroon). Dit sterke weefsel komt uit Nimes (17e eeuw), serge de Nimes, u welbekend als denim.
Een echte Levi's heeft 5 zakken; 2 op de billen, 2 op de heupen en een klein zakje net boven rechterheupzak.
Dit was bedoeld om het horloge van de goudzoeker in te steken, of wat goudklompjes, ook wel watchpocket genoemd.
De eerste jeansbroeken werden gekleurd met een blauwe kleurstof, bleu de Geneves, vandaar de naam blue jeans.
Na WOII droegen de filmsterren, vooral in westerns, de blue jeans.
Later de popidolen en nu heeft iedereen wel een exemplaar in zijn of haar kast hangen

Dus als je morgen je jeans aantrekt, weet dan dat je een heel stuk geschiedenis draagt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten